Symptomen:
Als de vrachtwagen niet beweegt, met de motor aan of uit, kan het stuurwiel vrijelijk ongeveer 2,5 cm heen en weer worden gedraaid zonder de voorwielen te bewegen. Bij snelwegsnelheden zal de vrachtwagen af en toe naar links of rechts afdwalen, waardoor er vaak gecorrigeerd moet worden. Bij het rijden over verkeersdrempels of kuilen is er vaak een duidelijke "ratel" of "geklonk" te horen en te voelen in het stuurwiel. Bij het rijden op stevige, rotsachtige, off-road oppervlakken is de stuurratel zeer duidelijk en irritant.
Betrokken voertuigen:
Mijn vrachtwagen is een 2004 Toyota Tacoma 4wd met kantelstuur en geen enkele aanpassing aan de ophanging/motor/besturing. Ik ben de tweede eigenaar van het voertuig en het heeft weinig kilometers (39.000 vanaf juli 2010). Ik heb gelezen over vergelijkbare stuurproblemen die zijn gemeld op Toyota-vrachtwagens uit een breed scala aan jaren/kilometers/modellen/opties, maar weet niet precies welke voertuigen er bekend zijn die er last van hebben. Als iemand informatie heeft over dit probleem bij andere jaren/modellen, plaats het dan.
Probleem:
Dit is een zeer veelvoorkomend probleem en voor zover ik weet, werd het probleem ontdekt door "Gunny" in een thread met de titel "Clunking steering column/shaft?" uit 2005:
http://www.ttora.com/forum/showthread.php?t=11145&highlight=steering
Verschillende andere gebruikers hebben ook belangrijke informatie bijgedragen en deze thread is lang, maar zeker de moeite waard om te lezen als je denkt dat je hetzelfde probleem hebt. Het probleem wordt pas gevonden na veel berichten in de thread, maar blijf dan toch lezen, want ze blijven tot het einde toe vorderingen maken met het probleem. Bedankt aan iedereen die informatie heeft bijgedragen in die thread. Hoe dan ook, het probleem is dat een glijverbinding langs de stuurkolom (die is ontworpen om te worden ingedrukt tijdens een frontale botsing) na verloop van tijd een kleine speling ontwikkelt. Toyota heeft nooit een terugroepactie voor dit probleem gedaan, dus het is waarschijnlijk veilig om te zeggen dat de glijverbinding niet volledig los zal komen tot het punt dat je de vrachtwagen niet meer kunt besturen. De bovenste stuurinrichting kan volledig worden vervangen, maar veel mensen die dit hebben gedaan, melden dat het probleem na enige tijd terugkomt.
Diagnoseer uw vrachtwagen in 10 seconden:
Zoals Gunny aangaf, kunt u controleren of uw voertuig dit probleem heeft door simpelweg onder het dashboard te reiken en de stuurstang met één hand vast te houden terwijl u het stuurwiel met de andere hand iets heen en weer draait. De as bevindt zich achter het onderste linkerhand afwerkpaneel en u kunt erbij komen zonder iets te hoeven verwijderen. Ik heb een foto van dit gebied opgenomen in de onderstaande procedure. Als u een kleine beweging tussen deze twee locaties detecteert (u voelt een kleine klop of knal), dan is het waarschijnlijk dat uw vrachtwagen dit probleem heeft. Ik heb veel berichten gelezen waarin mensen hele stuurhuizen hebben vervangen om er vervolgens achter te komen dat het probleem er nog steeds is. Deze snelle test vertelt u of er speling in het stuursysteem zit, zelfs voordat u het stuurhuis bereikt.
Oplossing:
Disclaimer: Zoals vermeld in andere threads over dit onderwerp, houdt deze reparatie het wijzigen in van een veiligheidsvoorziening (de glijverbinding) die in het voertuig is ontworpen en mag alleen op eigen risico worden uitgevoerd. Dit is geen door de fabrikant goedgekeurde reparatie, maar een door de gebruiker ontdekte oplossing voor het probleem. Dat gezegd hebbende, heb ik deze reparatie uitgevoerd en het heeft de speling in het stuurwiel die ik had volledig geëlimineerd. Ik kan nauwelijks geloven hoeveel beter mijn vrachtwagen stuurt, dus ik ben mezelf aan het schoppen (en neem de tijd om dit bericht te plaatsen) omdat ik het niet al lang geleden heb gedaan. De reparatie houdt in dat er een hechtlas wordt gemaakt waardoor de twee delen van de glijverbinding als één geheel kunnen functioneren, in plaats van twee delen die niet strak passen. Anderen hebben hetzelfde bereikt door een rolspeld te installeren in plaats van een hechtlas te maken. Ik zou willen denken dat in het geval van een frontale botsing de kleine hechtlas (of rolspeld) zou falen en de glijverbinding zou laten inklappen zoals ontworpen, zodat het stuurwiel minder snel naar de bestuurder wordt geduwd. En zoals anderen hebben opgemerkt, zou de hechtlas bij een botsing de 4 grote bouten, die de stuurinrichting aan de vrachtwagen bevestigen, moeten overleven om te voorkomen dat het stuurwiel de bestuurder verwondt. Naar mijn mening is het voortdurend moeten corrigeren van de richting van de vrachtwagen op een rechte snelweg een veel groter veiligheidsrisico. Nadat ik de mijne heb gerepareerd, heb ik het gevoel dat ik veel meer controle over het voertuig heb tijdens het rijden op de weg.
Moeilijkheidsgraad:
Dit is een zeer eenvoudige reparatie om zelf uit te voeren als je enige mechanische vaardigheid hebt. Je hoeft alleen maar de accu los te koppelen, een deel van het dashboard te demonteren, een paar elektrische connectoren los te koppelen, de bovenste stuurkolom los te schroeven en de stuurinrichting gedeeltelijk te demonteren. Je hoeft er niet eens voor onder de vrachtwagen te kruipen. De enige gereedschappen die je nodig hebt, zijn een schroevendraaier, open sleutels, dopsleutels en een inbussleutel. Op aanbeveling van anderen die deze reparatie hebben uitgevoerd, heb ik ook een tang met smalle bek gekocht om te helpen bij het loskoppelen van de kantelwielveren, en ik ben het ermee eens dat dit het heel gemakkelijk maakte. Omdat ik niet de apparatuur heb om te lassen, heb ik een aangepaste fabricagewerkplaats in de buurt gevonden, het onderdeel naar hen gebracht en zij hebben de las gratis gedaan. Zelfs als ze me $50 hadden berekend, zou het geld goed besteed zijn geweest. Er zijn geen speciale servicetools nodig en het is niet eens nodig om het stuurwiel van de bovenste stuurkolom te verwijderen om bij het onderdeel te komen dat je nodig hebt. Omdat je het stuurwiel niet hoeft te verwijderen, hoef je ook de airbag niet te verwijderen... maar veel mensen zouden zeggen dat je de airbag moet verwijderen en opbergen, omdat het bijna is alsof je naast een kleine bom werkt.
Procedure:
*Edit: De onderstaande procedure werkte voor mij en vele anderen, maar terryj5 in bericht #43 van deze thread vond een alternatieve (en waarschijnlijk gemakkelijkere) manier om de stuurinrichting te verwijderen. Bedankt terryj5 en anderen die ook nuttige suggesties hebben gedaan in deze thread.
Koppel de accu los.
Verwijder de airbag (optioneel)
Hoewel je de airbag niet hoeft te verwijderen om bij het onderdeel te komen dat je nodig hebt voor deze reparatie, zouden sommigen zeggen dat je de airbag moet loskoppelen om letsel te voorkomen als deze onverwacht zou afgaan. Als je de airbag wilt verwijderen, maak dan één schroef aan elke kant (afbeelding 1) van het stuurwiel vrij door de kleine plastic afdekkingen (afbeelding 2) te verwijderen. Draai met een torx-bit elke schroef los totdat de airbag-eenheid van het stuurwiel kan worden gescheiden (afbeelding 3). Je hoeft de schroeven niet volledig te verwijderen. Trek de airbag voorzichtig weg van het stuurwiel en koppel de zwarte aarddraad en gele connector los (afbeelding 4). Berg de airbag uit de weg op de metalen/barcode-zijde (plastic kant omhoog):
Verwijder de bovenste en onderste kolomafdekkingen.
Draai het stuurwiel 90 graden naar links om de schroef (afbeelding 1) vrij te maken. Verwijder de schroef en doe hetzelfde voor de schroef aan de rechterkant. Verwijder de schroef aan de onderkant van de kolomafdekking (afbeelding 2). De drie schroeven worden getoond (afbeelding 3) voor het geval je later vergeet hoe ze eruitzien:
Hier ziet de bovenste stuurkolom eruit (afbeelding 1) met de kolomafdekkingen verwijderd (afbeelding 2):
Verwijder het "Lower Left Hand Finish Panel".
Til de ontgrendelingshendel van de motorkap (afbeelding 2) op en verwijder de twee schroeven eronder (afbeelding 3). Duw de hendel terug door het paneel en laat hem aan zijn kabel hangen:
Verwijder op het Lower LH Finish Panel (afbeelding 1) de 4 bouten en 1 schroef (afbeelding 2) en verwijder vervolgens het paneel (afbeelding 3):
Met het paneel verwijderd, kun je de stuurstang duidelijk zien. Houd de as in je linkerhand (haha) en draai het stuurwiel heen en weer met je rechterhand om de speling tussen deze twee locaties te voelen. Je voelt een lichte klop/knal als je glijverbinding versleten is:
Verwijder het kleine paneel op de ontstekingslocatie.
Verwijder het kleine paneel met de klok (afbeelding 1) en koppel de kabel los (afbeelding 2):
Verwijder de ventilatiebuis.
Verwijder de enkele schroef die de buis op zijn plaats houdt (afbeelding 1) en trek/wiebel vervolgens aan elk uiteinde van de buis naar beneden totdat deze loskomt (afbeelding 3):
Koppel elektrische connectoren los.
Koppel 4 connectoren in de buurt van het stuurwiel los (afbeelding 1) en nog 2 in de buurt van de ontsteking en duw de kabels vervolgens uit de weg:
Koppel kantelwielveren los.
Kantel het stuurwiel naar de hoogste stand en haak de 2 kantelwielveren bovenop de stuurinrichting los (afbeelding 1). Dit wordt gemakkelijker gemaakt met een tang met smalle bek:
Koppel de veer van de remassemblage los.
Haak de veer tussen de stuurinrichting en de remassemblage los (afbeelding 1):
Maak de verbinding van de as/cardan los.
Sommige mensen zeggen dat je de as moet markeren waar deze verbinding maakt met de cardan om te voorkomen dat het stuurwiel scheef komt te staan nadat je alles weer in elkaar hebt gezet. Ik heb de mijne gemarkeerd (afbeelding 1), maar nadat ik de assemblage had behandeld toen deze uit de vrachtwagen was, sleten de markeringen af. Gelukkig was de as in de 2004 Tacoma voorzien van spiebanen en had deze één verhoogd gebied dat overeenkwam met een sleuf van dezelfde grootte aan het uiteinde van de cardan. Met andere woorden, ik denk niet dat het mogelijk is om het stuurwiel zo te installeren dat het wordt gedraaid terwijl de voorwielen recht naar voren wijzen. Het markeren van de as/cardan-verbinding kan het gemakkelijker maken om dingen later uit te lijnen, maar als je op de vorm van de spiebanen let, zul je geen problemen hebben. Hoe dan ook, om deze verbinding vrij te maken, hoef je alleen maar de klembout los te draaien of te verwijderen (afbeelding 2):
Schroef de stuurinrichting los van de vrachtwagen.
Zoek van onderaf de 4 bouten die de stuurinrichting met het frame verbinden (afbeelding 1 - onderste 2 moeren niet helemaal in beeld). Verwijder eerst de 2 moeren aan de voorkant van het voertuig en draai vervolgens de 2 moeren die het dichtst bij het stuurwiel zitten los (maar niet verwijderen). Ga dan in de bestuurdersstoel zitten, houd de stuurinrichting vast, verwijder de 2 resterende moeren en trek de assemblage naar je toe totdat deze uit de cardanverbinding glijdt. Vanwege de spiebanen aan het uiteinde van de as, kan het wat moeite kosten om deze los te maken. Nu zou de stuurinrichting op je schoot moeten liggen:
Met de assemblage verwijderd, ziet het er zo uit:
En dit:
En dit:
Maak de glijverbinding vrij.
Om bij de glijverbinding te komen, verwijder je eerst de 2 inbusbouten die hieronder worden getoond (afbeelding 1)
Plaats vervolgens de assemblage met het stuurwiel naar beneden en til het deel van de assemblage dat is verbonden met de ontsteking eraf:
Om de as te scheiden, vouw je deze gewoon ongeveer 90 graden naar beneden (afbeelding 1) en hij tilt recht omhoog van de cardan (afbeelding 2-3):
Nu heb je het deel van de as met de slordige glijverbinding. Door de twee delen van de as tegen elkaar te draaien, kun je een beetje beweging voelen en een "knallen" of "geklonk" horen. De hoeveelheid beweging op deze locatie is klein, misschien 1/16" inch, maar zoals anderen hebben opgemerkt, is dit, wanneer het wordt geprojecteerd op de straal van het stuurwiel, veel opvallender. Deze twee delen van de as in mijn vrachtwagen hadden een zeshoekige vorm, wat betekent dat het onmogelijk zou zijn voor de speling in de glijverbinding om volledig los te komen tot het punt dat je het voertuig niet meer kon besturen... geruststelling voor iedereen die besluit deze reparatie niet uit te voeren. De pijl in de onderstaande afbeelding wijst naar de plaats waar de twee delen van de as niet strak passen en waar de las zal worden gemaakt:
Las de losse glijverbinding.
Omdat ik niet de mogelijkheid heb om te lassen, heb ik het laten doen door een aangepaste autofabrikant in de buurt. Hij raadde aan om het op twee plaatsen te lassen, omdat een enkele hechtlas mogelijk kan breken bij een zware stuurkracht. Dus hij laste het op twee plaatsen tegenover elkaar:
Zet het weer in elkaar.
Zet nu gewoon alles weer in elkaar in omgekeerde volgorde en je bent klaar.
Bij mijn eerste rit na het uitvoeren van deze reparatie, kon ik onmiddellijk detecteren dat de vrachtwagen beter stuurde. Geen geratel meer over kuilen en niet meer ronddwalen en constant corrigeren op de snelweg. Het voelde als een compleet ander voertuig.
Eén persoon die deze procedure uitvoerde, meldde dat het 90% van de speling in het stuurwiel verhielp en dat hij de rest toeschreef aan speling in de cardan. Ik heb heel hard geprobeerd om nog andere speling in het stuursysteem op te merken, en er kan nog een kleine hoeveelheid zijn. Ik kan echter niet zeggen of het gewoon is dat ik paranoïde ben, of dat het komt omdat het profiel op mijn banden laag is, of dat het komt omdat de vrachtwagen al meer dan een jaar niet is uitgelijnd of banden zijn geroteerd. Zo niet, dan kunnen het de cardans zijn, maar het is zo miniem dat ik het niet eens zou overwegen om het te proberen te repareren.
Ik ben nog niet off-road geweest, maar na 100 mijl na het uitvoeren van de reparatie voelt alles geweldig aan en ik raad dit ten zeerste aan aan iedereen met hetzelfde probleem. Zoals je kunt zien, is het niet moeilijk om te doen.
Als de vrachtwagen niet beweegt, met de motor aan of uit, kan het stuurwiel vrijelijk ongeveer 2,5 cm heen en weer worden gedraaid zonder de voorwielen te bewegen. Bij snelwegsnelheden zal de vrachtwagen af en toe naar links of rechts afdwalen, waardoor er vaak gecorrigeerd moet worden. Bij het rijden over verkeersdrempels of kuilen is er vaak een duidelijke "ratel" of "geklonk" te horen en te voelen in het stuurwiel. Bij het rijden op stevige, rotsachtige, off-road oppervlakken is de stuurratel zeer duidelijk en irritant.
Betrokken voertuigen:
Mijn vrachtwagen is een 2004 Toyota Tacoma 4wd met kantelstuur en geen enkele aanpassing aan de ophanging/motor/besturing. Ik ben de tweede eigenaar van het voertuig en het heeft weinig kilometers (39.000 vanaf juli 2010). Ik heb gelezen over vergelijkbare stuurproblemen die zijn gemeld op Toyota-vrachtwagens uit een breed scala aan jaren/kilometers/modellen/opties, maar weet niet precies welke voertuigen er bekend zijn die er last van hebben. Als iemand informatie heeft over dit probleem bij andere jaren/modellen, plaats het dan.
Probleem:
Dit is een zeer veelvoorkomend probleem en voor zover ik weet, werd het probleem ontdekt door "Gunny" in een thread met de titel "Clunking steering column/shaft?" uit 2005:
http://www.ttora.com/forum/showthread.php?t=11145&highlight=steering
Verschillende andere gebruikers hebben ook belangrijke informatie bijgedragen en deze thread is lang, maar zeker de moeite waard om te lezen als je denkt dat je hetzelfde probleem hebt. Het probleem wordt pas gevonden na veel berichten in de thread, maar blijf dan toch lezen, want ze blijven tot het einde toe vorderingen maken met het probleem. Bedankt aan iedereen die informatie heeft bijgedragen in die thread. Hoe dan ook, het probleem is dat een glijverbinding langs de stuurkolom (die is ontworpen om te worden ingedrukt tijdens een frontale botsing) na verloop van tijd een kleine speling ontwikkelt. Toyota heeft nooit een terugroepactie voor dit probleem gedaan, dus het is waarschijnlijk veilig om te zeggen dat de glijverbinding niet volledig los zal komen tot het punt dat je de vrachtwagen niet meer kunt besturen. De bovenste stuurinrichting kan volledig worden vervangen, maar veel mensen die dit hebben gedaan, melden dat het probleem na enige tijd terugkomt.
Diagnoseer uw vrachtwagen in 10 seconden:
Zoals Gunny aangaf, kunt u controleren of uw voertuig dit probleem heeft door simpelweg onder het dashboard te reiken en de stuurstang met één hand vast te houden terwijl u het stuurwiel met de andere hand iets heen en weer draait. De as bevindt zich achter het onderste linkerhand afwerkpaneel en u kunt erbij komen zonder iets te hoeven verwijderen. Ik heb een foto van dit gebied opgenomen in de onderstaande procedure. Als u een kleine beweging tussen deze twee locaties detecteert (u voelt een kleine klop of knal), dan is het waarschijnlijk dat uw vrachtwagen dit probleem heeft. Ik heb veel berichten gelezen waarin mensen hele stuurhuizen hebben vervangen om er vervolgens achter te komen dat het probleem er nog steeds is. Deze snelle test vertelt u of er speling in het stuursysteem zit, zelfs voordat u het stuurhuis bereikt.
Oplossing:
Disclaimer: Zoals vermeld in andere threads over dit onderwerp, houdt deze reparatie het wijzigen in van een veiligheidsvoorziening (de glijverbinding) die in het voertuig is ontworpen en mag alleen op eigen risico worden uitgevoerd. Dit is geen door de fabrikant goedgekeurde reparatie, maar een door de gebruiker ontdekte oplossing voor het probleem. Dat gezegd hebbende, heb ik deze reparatie uitgevoerd en het heeft de speling in het stuurwiel die ik had volledig geëlimineerd. Ik kan nauwelijks geloven hoeveel beter mijn vrachtwagen stuurt, dus ik ben mezelf aan het schoppen (en neem de tijd om dit bericht te plaatsen) omdat ik het niet al lang geleden heb gedaan. De reparatie houdt in dat er een hechtlas wordt gemaakt waardoor de twee delen van de glijverbinding als één geheel kunnen functioneren, in plaats van twee delen die niet strak passen. Anderen hebben hetzelfde bereikt door een rolspeld te installeren in plaats van een hechtlas te maken. Ik zou willen denken dat in het geval van een frontale botsing de kleine hechtlas (of rolspeld) zou falen en de glijverbinding zou laten inklappen zoals ontworpen, zodat het stuurwiel minder snel naar de bestuurder wordt geduwd. En zoals anderen hebben opgemerkt, zou de hechtlas bij een botsing de 4 grote bouten, die de stuurinrichting aan de vrachtwagen bevestigen, moeten overleven om te voorkomen dat het stuurwiel de bestuurder verwondt. Naar mijn mening is het voortdurend moeten corrigeren van de richting van de vrachtwagen op een rechte snelweg een veel groter veiligheidsrisico. Nadat ik de mijne heb gerepareerd, heb ik het gevoel dat ik veel meer controle over het voertuig heb tijdens het rijden op de weg.
Moeilijkheidsgraad:
Dit is een zeer eenvoudige reparatie om zelf uit te voeren als je enige mechanische vaardigheid hebt. Je hoeft alleen maar de accu los te koppelen, een deel van het dashboard te demonteren, een paar elektrische connectoren los te koppelen, de bovenste stuurkolom los te schroeven en de stuurinrichting gedeeltelijk te demonteren. Je hoeft er niet eens voor onder de vrachtwagen te kruipen. De enige gereedschappen die je nodig hebt, zijn een schroevendraaier, open sleutels, dopsleutels en een inbussleutel. Op aanbeveling van anderen die deze reparatie hebben uitgevoerd, heb ik ook een tang met smalle bek gekocht om te helpen bij het loskoppelen van de kantelwielveren, en ik ben het ermee eens dat dit het heel gemakkelijk maakte. Omdat ik niet de apparatuur heb om te lassen, heb ik een aangepaste fabricagewerkplaats in de buurt gevonden, het onderdeel naar hen gebracht en zij hebben de las gratis gedaan. Zelfs als ze me $50 hadden berekend, zou het geld goed besteed zijn geweest. Er zijn geen speciale servicetools nodig en het is niet eens nodig om het stuurwiel van de bovenste stuurkolom te verwijderen om bij het onderdeel te komen dat je nodig hebt. Omdat je het stuurwiel niet hoeft te verwijderen, hoef je ook de airbag niet te verwijderen... maar veel mensen zouden zeggen dat je de airbag moet verwijderen en opbergen, omdat het bijna is alsof je naast een kleine bom werkt.
Procedure:
*Edit: De onderstaande procedure werkte voor mij en vele anderen, maar terryj5 in bericht #43 van deze thread vond een alternatieve (en waarschijnlijk gemakkelijkere) manier om de stuurinrichting te verwijderen. Bedankt terryj5 en anderen die ook nuttige suggesties hebben gedaan in deze thread.
Koppel de accu los.
Verwijder de airbag (optioneel)
Hoewel je de airbag niet hoeft te verwijderen om bij het onderdeel te komen dat je nodig hebt voor deze reparatie, zouden sommigen zeggen dat je de airbag moet loskoppelen om letsel te voorkomen als deze onverwacht zou afgaan. Als je de airbag wilt verwijderen, maak dan één schroef aan elke kant (afbeelding 1) van het stuurwiel vrij door de kleine plastic afdekkingen (afbeelding 2) te verwijderen. Draai met een torx-bit elke schroef los totdat de airbag-eenheid van het stuurwiel kan worden gescheiden (afbeelding 3). Je hoeft de schroeven niet volledig te verwijderen. Trek de airbag voorzichtig weg van het stuurwiel en koppel de zwarte aarddraad en gele connector los (afbeelding 4). Berg de airbag uit de weg op de metalen/barcode-zijde (plastic kant omhoog):
Verwijder de bovenste en onderste kolomafdekkingen.
Draai het stuurwiel 90 graden naar links om de schroef (afbeelding 1) vrij te maken. Verwijder de schroef en doe hetzelfde voor de schroef aan de rechterkant. Verwijder de schroef aan de onderkant van de kolomafdekking (afbeelding 2). De drie schroeven worden getoond (afbeelding 3) voor het geval je later vergeet hoe ze eruitzien:
Hier ziet de bovenste stuurkolom eruit (afbeelding 1) met de kolomafdekkingen verwijderd (afbeelding 2):
Verwijder het "Lower Left Hand Finish Panel".
Til de ontgrendelingshendel van de motorkap (afbeelding 2) op en verwijder de twee schroeven eronder (afbeelding 3). Duw de hendel terug door het paneel en laat hem aan zijn kabel hangen:
Verwijder op het Lower LH Finish Panel (afbeelding 1) de 4 bouten en 1 schroef (afbeelding 2) en verwijder vervolgens het paneel (afbeelding 3):
Met het paneel verwijderd, kun je de stuurstang duidelijk zien. Houd de as in je linkerhand (haha) en draai het stuurwiel heen en weer met je rechterhand om de speling tussen deze twee locaties te voelen. Je voelt een lichte klop/knal als je glijverbinding versleten is:
Verwijder het kleine paneel op de ontstekingslocatie.
Verwijder het kleine paneel met de klok (afbeelding 1) en koppel de kabel los (afbeelding 2):
Verwijder de ventilatiebuis.
Verwijder de enkele schroef die de buis op zijn plaats houdt (afbeelding 1) en trek/wiebel vervolgens aan elk uiteinde van de buis naar beneden totdat deze loskomt (afbeelding 3):
Koppel elektrische connectoren los.
Koppel 4 connectoren in de buurt van het stuurwiel los (afbeelding 1) en nog 2 in de buurt van de ontsteking en duw de kabels vervolgens uit de weg:
Koppel kantelwielveren los.
Kantel het stuurwiel naar de hoogste stand en haak de 2 kantelwielveren bovenop de stuurinrichting los (afbeelding 1). Dit wordt gemakkelijker gemaakt met een tang met smalle bek:
Koppel de veer van de remassemblage los.
Haak de veer tussen de stuurinrichting en de remassemblage los (afbeelding 1):
Maak de verbinding van de as/cardan los.
Sommige mensen zeggen dat je de as moet markeren waar deze verbinding maakt met de cardan om te voorkomen dat het stuurwiel scheef komt te staan nadat je alles weer in elkaar hebt gezet. Ik heb de mijne gemarkeerd (afbeelding 1), maar nadat ik de assemblage had behandeld toen deze uit de vrachtwagen was, sleten de markeringen af. Gelukkig was de as in de 2004 Tacoma voorzien van spiebanen en had deze één verhoogd gebied dat overeenkwam met een sleuf van dezelfde grootte aan het uiteinde van de cardan. Met andere woorden, ik denk niet dat het mogelijk is om het stuurwiel zo te installeren dat het wordt gedraaid terwijl de voorwielen recht naar voren wijzen. Het markeren van de as/cardan-verbinding kan het gemakkelijker maken om dingen later uit te lijnen, maar als je op de vorm van de spiebanen let, zul je geen problemen hebben. Hoe dan ook, om deze verbinding vrij te maken, hoef je alleen maar de klembout los te draaien of te verwijderen (afbeelding 2):
Schroef de stuurinrichting los van de vrachtwagen.
Zoek van onderaf de 4 bouten die de stuurinrichting met het frame verbinden (afbeelding 1 - onderste 2 moeren niet helemaal in beeld). Verwijder eerst de 2 moeren aan de voorkant van het voertuig en draai vervolgens de 2 moeren die het dichtst bij het stuurwiel zitten los (maar niet verwijderen). Ga dan in de bestuurdersstoel zitten, houd de stuurinrichting vast, verwijder de 2 resterende moeren en trek de assemblage naar je toe totdat deze uit de cardanverbinding glijdt. Vanwege de spiebanen aan het uiteinde van de as, kan het wat moeite kosten om deze los te maken. Nu zou de stuurinrichting op je schoot moeten liggen:
Met de assemblage verwijderd, ziet het er zo uit:
En dit:
En dit:
Maak de glijverbinding vrij.
Om bij de glijverbinding te komen, verwijder je eerst de 2 inbusbouten die hieronder worden getoond (afbeelding 1)
Plaats vervolgens de assemblage met het stuurwiel naar beneden en til het deel van de assemblage dat is verbonden met de ontsteking eraf:
Om de as te scheiden, vouw je deze gewoon ongeveer 90 graden naar beneden (afbeelding 1) en hij tilt recht omhoog van de cardan (afbeelding 2-3):
Nu heb je het deel van de as met de slordige glijverbinding. Door de twee delen van de as tegen elkaar te draaien, kun je een beetje beweging voelen en een "knallen" of "geklonk" horen. De hoeveelheid beweging op deze locatie is klein, misschien 1/16" inch, maar zoals anderen hebben opgemerkt, is dit, wanneer het wordt geprojecteerd op de straal van het stuurwiel, veel opvallender. Deze twee delen van de as in mijn vrachtwagen hadden een zeshoekige vorm, wat betekent dat het onmogelijk zou zijn voor de speling in de glijverbinding om volledig los te komen tot het punt dat je het voertuig niet meer kon besturen... geruststelling voor iedereen die besluit deze reparatie niet uit te voeren. De pijl in de onderstaande afbeelding wijst naar de plaats waar de twee delen van de as niet strak passen en waar de las zal worden gemaakt:
Las de losse glijverbinding.
Omdat ik niet de mogelijkheid heb om te lassen, heb ik het laten doen door een aangepaste autofabrikant in de buurt. Hij raadde aan om het op twee plaatsen te lassen, omdat een enkele hechtlas mogelijk kan breken bij een zware stuurkracht. Dus hij laste het op twee plaatsen tegenover elkaar:
Zet het weer in elkaar.
Zet nu gewoon alles weer in elkaar in omgekeerde volgorde en je bent klaar.
Bij mijn eerste rit na het uitvoeren van deze reparatie, kon ik onmiddellijk detecteren dat de vrachtwagen beter stuurde. Geen geratel meer over kuilen en niet meer ronddwalen en constant corrigeren op de snelweg. Het voelde als een compleet ander voertuig.
Eén persoon die deze procedure uitvoerde, meldde dat het 90% van de speling in het stuurwiel verhielp en dat hij de rest toeschreef aan speling in de cardan. Ik heb heel hard geprobeerd om nog andere speling in het stuursysteem op te merken, en er kan nog een kleine hoeveelheid zijn. Ik kan echter niet zeggen of het gewoon is dat ik paranoïde ben, of dat het komt omdat het profiel op mijn banden laag is, of dat het komt omdat de vrachtwagen al meer dan een jaar niet is uitgelijnd of banden zijn geroteerd. Zo niet, dan kunnen het de cardans zijn, maar het is zo miniem dat ik het niet eens zou overwegen om het te proberen te repareren.
Ik ben nog niet off-road geweest, maar na 100 mijl na het uitvoeren van de reparatie voelt alles geweldig aan en ik raad dit ten zeerste aan aan iedereen met hetzelfde probleem. Zoals je kunt zien, is het niet moeilijk om te doen.