TTORA Forum banner

Stuurspeling/geratel diagnosticeren en repareren

343K views 123 replies 87 participants last post by  ewew921  
#1 · (Edited)
Symptomen:
Als de vrachtwagen niet beweegt, met de motor aan of uit, kan het stuurwiel vrijelijk ongeveer 2,5 cm heen en weer worden gedraaid zonder de voorwielen te bewegen. Bij snelwegsnelheden zal de vrachtwagen af en toe naar links of rechts afdwalen, waardoor er vaak gecorrigeerd moet worden. Bij het rijden over verkeersdrempels of kuilen is er vaak een duidelijke "ratel" of "geklonk" te horen en te voelen in het stuurwiel. Bij het rijden op stevige, rotsachtige, off-road oppervlakken is de stuurratel zeer duidelijk en irritant.

Betrokken voertuigen:
Mijn vrachtwagen is een 2004 Toyota Tacoma 4wd met kantelstuur en geen enkele aanpassing aan de ophanging/motor/besturing. Ik ben de tweede eigenaar van het voertuig en het heeft weinig kilometers (39.000 vanaf juli 2010). Ik heb gelezen over vergelijkbare stuurproblemen die zijn gemeld op Toyota-vrachtwagens uit een breed scala aan jaren/kilometers/modellen/opties, maar weet niet precies welke voertuigen er bekend zijn die er last van hebben. Als iemand informatie heeft over dit probleem bij andere jaren/modellen, plaats het dan.

Probleem:
Dit is een zeer veelvoorkomend probleem en voor zover ik weet, werd het probleem ontdekt door "Gunny" in een thread met de titel "Clunking steering column/shaft?" uit 2005:

http://www.ttora.com/forum/showthread.php?t=11145&highlight=steering

Verschillende andere gebruikers hebben ook belangrijke informatie bijgedragen en deze thread is lang, maar zeker de moeite waard om te lezen als je denkt dat je hetzelfde probleem hebt. Het probleem wordt pas gevonden na veel berichten in de thread, maar blijf dan toch lezen, want ze blijven tot het einde toe vorderingen maken met het probleem. Bedankt aan iedereen die informatie heeft bijgedragen in die thread. Hoe dan ook, het probleem is dat een glijverbinding langs de stuurkolom (die is ontworpen om te worden ingedrukt tijdens een frontale botsing) na verloop van tijd een kleine speling ontwikkelt. Toyota heeft nooit een terugroepactie voor dit probleem gedaan, dus het is waarschijnlijk veilig om te zeggen dat de glijverbinding niet volledig los zal komen tot het punt dat je de vrachtwagen niet meer kunt besturen. De bovenste stuurinrichting kan volledig worden vervangen, maar veel mensen die dit hebben gedaan, melden dat het probleem na enige tijd terugkomt.

Diagnoseer uw vrachtwagen in 10 seconden:
Zoals Gunny aangaf, kunt u controleren of uw voertuig dit probleem heeft door simpelweg onder het dashboard te reiken en de stuurstang met één hand vast te houden terwijl u het stuurwiel met de andere hand iets heen en weer draait. De as bevindt zich achter het onderste linkerhand afwerkpaneel en u kunt erbij komen zonder iets te hoeven verwijderen. Ik heb een foto van dit gebied opgenomen in de onderstaande procedure. Als u een kleine beweging tussen deze twee locaties detecteert (u voelt een kleine klop of knal), dan is het waarschijnlijk dat uw vrachtwagen dit probleem heeft. Ik heb veel berichten gelezen waarin mensen hele stuurhuizen hebben vervangen om er vervolgens achter te komen dat het probleem er nog steeds is. Deze snelle test vertelt u of er speling in het stuursysteem zit, zelfs voordat u het stuurhuis bereikt.

Oplossing:
Disclaimer: Zoals vermeld in andere threads over dit onderwerp, houdt deze reparatie het wijzigen in van een veiligheidsvoorziening (de glijverbinding) die in het voertuig is ontworpen en mag alleen op eigen risico worden uitgevoerd. Dit is geen door de fabrikant goedgekeurde reparatie, maar een door de gebruiker ontdekte oplossing voor het probleem. Dat gezegd hebbende, heb ik deze reparatie uitgevoerd en het heeft de speling in het stuurwiel die ik had volledig geëlimineerd. Ik kan nauwelijks geloven hoeveel beter mijn vrachtwagen stuurt, dus ik ben mezelf aan het schoppen (en neem de tijd om dit bericht te plaatsen) omdat ik het niet al lang geleden heb gedaan. De reparatie houdt in dat er een hechtlas wordt gemaakt waardoor de twee delen van de glijverbinding als één geheel kunnen functioneren, in plaats van twee delen die niet strak passen. Anderen hebben hetzelfde bereikt door een rolspeld te installeren in plaats van een hechtlas te maken. Ik zou willen denken dat in het geval van een frontale botsing de kleine hechtlas (of rolspeld) zou falen en de glijverbinding zou laten inklappen zoals ontworpen, zodat het stuurwiel minder snel naar de bestuurder wordt geduwd. En zoals anderen hebben opgemerkt, zou de hechtlas bij een botsing de 4 grote bouten, die de stuurinrichting aan de vrachtwagen bevestigen, moeten overleven om te voorkomen dat het stuurwiel de bestuurder verwondt. Naar mijn mening is het voortdurend moeten corrigeren van de richting van de vrachtwagen op een rechte snelweg een veel groter veiligheidsrisico. Nadat ik de mijne heb gerepareerd, heb ik het gevoel dat ik veel meer controle over het voertuig heb tijdens het rijden op de weg.

Moeilijkheidsgraad:
Dit is een zeer eenvoudige reparatie om zelf uit te voeren als je enige mechanische vaardigheid hebt. Je hoeft alleen maar de accu los te koppelen, een deel van het dashboard te demonteren, een paar elektrische connectoren los te koppelen, de bovenste stuurkolom los te schroeven en de stuurinrichting gedeeltelijk te demonteren. Je hoeft er niet eens voor onder de vrachtwagen te kruipen. De enige gereedschappen die je nodig hebt, zijn een schroevendraaier, open sleutels, dopsleutels en een inbussleutel. Op aanbeveling van anderen die deze reparatie hebben uitgevoerd, heb ik ook een tang met smalle bek gekocht om te helpen bij het loskoppelen van de kantelwielveren, en ik ben het ermee eens dat dit het heel gemakkelijk maakte. Omdat ik niet de apparatuur heb om te lassen, heb ik een aangepaste fabricagewerkplaats in de buurt gevonden, het onderdeel naar hen gebracht en zij hebben de las gratis gedaan. Zelfs als ze me $50 hadden berekend, zou het geld goed besteed zijn geweest. Er zijn geen speciale servicetools nodig en het is niet eens nodig om het stuurwiel van de bovenste stuurkolom te verwijderen om bij het onderdeel te komen dat je nodig hebt. Omdat je het stuurwiel niet hoeft te verwijderen, hoef je ook de airbag niet te verwijderen... maar veel mensen zouden zeggen dat je de airbag moet verwijderen en opbergen, omdat het bijna is alsof je naast een kleine bom werkt.

Procedure:
*Edit: De onderstaande procedure werkte voor mij en vele anderen, maar terryj5 in bericht #43 van deze thread vond een alternatieve (en waarschijnlijk gemakkelijkere) manier om de stuurinrichting te verwijderen. Bedankt terryj5 en anderen die ook nuttige suggesties hebben gedaan in deze thread.

Koppel de accu los.


Verwijder de airbag (optioneel)
Hoewel je de airbag niet hoeft te verwijderen om bij het onderdeel te komen dat je nodig hebt voor deze reparatie, zouden sommigen zeggen dat je de airbag moet loskoppelen om letsel te voorkomen als deze onverwacht zou afgaan. Als je de airbag wilt verwijderen, maak dan één schroef aan elke kant (afbeelding 1) van het stuurwiel vrij door de kleine plastic afdekkingen (afbeelding 2) te verwijderen. Draai met een torx-bit elke schroef los totdat de airbag-eenheid van het stuurwiel kan worden gescheiden (afbeelding 3). Je hoeft de schroeven niet volledig te verwijderen. Trek de airbag voorzichtig weg van het stuurwiel en koppel de zwarte aarddraad en gele connector los (afbeelding 4). Berg de airbag uit de weg op de metalen/barcode-zijde (plastic kant omhoog):
Image



Verwijder de bovenste en onderste kolomafdekkingen.
Draai het stuurwiel 90 graden naar links om de schroef (afbeelding 1) vrij te maken. Verwijder de schroef en doe hetzelfde voor de schroef aan de rechterkant. Verwijder de schroef aan de onderkant van de kolomafdekking (afbeelding 2). De drie schroeven worden getoond (afbeelding 3) voor het geval je later vergeet hoe ze eruitzien:
Image


Hier ziet de bovenste stuurkolom eruit (afbeelding 1) met de kolomafdekkingen verwijderd (afbeelding 2):
Image



Verwijder het "Lower Left Hand Finish Panel".
Til de ontgrendelingshendel van de motorkap (afbeelding 2) op en verwijder de twee schroeven eronder (afbeelding 3). Duw de hendel terug door het paneel en laat hem aan zijn kabel hangen:
Image



Verwijder op het Lower LH Finish Panel (afbeelding 1) de 4 bouten en 1 schroef (afbeelding 2) en verwijder vervolgens het paneel (afbeelding 3):
Image



Met het paneel verwijderd, kun je de stuurstang duidelijk zien. Houd de as in je linkerhand (haha) en draai het stuurwiel heen en weer met je rechterhand om de speling tussen deze twee locaties te voelen. Je voelt een lichte klop/knal als je glijverbinding versleten is:
Image



Verwijder het kleine paneel op de ontstekingslocatie.
Verwijder het kleine paneel met de klok (afbeelding 1) en koppel de kabel los (afbeelding 2):
Image



Verwijder de ventilatiebuis.
Verwijder de enkele schroef die de buis op zijn plaats houdt (afbeelding 1) en trek/wiebel vervolgens aan elk uiteinde van de buis naar beneden totdat deze loskomt (afbeelding 3):
Image



Koppel elektrische connectoren los.
Koppel 4 connectoren in de buurt van het stuurwiel los (afbeelding 1) en nog 2 in de buurt van de ontsteking en duw de kabels vervolgens uit de weg:
Image



Koppel kantelwielveren los.
Kantel het stuurwiel naar de hoogste stand en haak de 2 kantelwielveren bovenop de stuurinrichting los (afbeelding 1). Dit wordt gemakkelijker gemaakt met een tang met smalle bek:
Image



Koppel de veer van de remassemblage los.
Haak de veer tussen de stuurinrichting en de remassemblage los (afbeelding 1):
Image



Maak de verbinding van de as/cardan los.
Sommige mensen zeggen dat je de as moet markeren waar deze verbinding maakt met de cardan om te voorkomen dat het stuurwiel scheef komt te staan nadat je alles weer in elkaar hebt gezet. Ik heb de mijne gemarkeerd (afbeelding 1), maar nadat ik de assemblage had behandeld toen deze uit de vrachtwagen was, sleten de markeringen af. Gelukkig was de as in de 2004 Tacoma voorzien van spiebanen en had deze één verhoogd gebied dat overeenkwam met een sleuf van dezelfde grootte aan het uiteinde van de cardan. Met andere woorden, ik denk niet dat het mogelijk is om het stuurwiel zo te installeren dat het wordt gedraaid terwijl de voorwielen recht naar voren wijzen. Het markeren van de as/cardan-verbinding kan het gemakkelijker maken om dingen later uit te lijnen, maar als je op de vorm van de spiebanen let, zul je geen problemen hebben. Hoe dan ook, om deze verbinding vrij te maken, hoef je alleen maar de klembout los te draaien of te verwijderen (afbeelding 2):
Image



Schroef de stuurinrichting los van de vrachtwagen.
Zoek van onderaf de 4 bouten die de stuurinrichting met het frame verbinden (afbeelding 1 - onderste 2 moeren niet helemaal in beeld). Verwijder eerst de 2 moeren aan de voorkant van het voertuig en draai vervolgens de 2 moeren die het dichtst bij het stuurwiel zitten los (maar niet verwijderen). Ga dan in de bestuurdersstoel zitten, houd de stuurinrichting vast, verwijder de 2 resterende moeren en trek de assemblage naar je toe totdat deze uit de cardanverbinding glijdt. Vanwege de spiebanen aan het uiteinde van de as, kan het wat moeite kosten om deze los te maken. Nu zou de stuurinrichting op je schoot moeten liggen:
Image


Met de assemblage verwijderd, ziet het er zo uit:
Image


En dit:
Image


En dit:
Image



Maak de glijverbinding vrij.
Om bij de glijverbinding te komen, verwijder je eerst de 2 inbusbouten die hieronder worden getoond (afbeelding 1)
Image


Plaats vervolgens de assemblage met het stuurwiel naar beneden en til het deel van de assemblage dat is verbonden met de ontsteking eraf:
Image


Om de as te scheiden, vouw je deze gewoon ongeveer 90 graden naar beneden (afbeelding 1) en hij tilt recht omhoog van de cardan (afbeelding 2-3):
Image


Nu heb je het deel van de as met de slordige glijverbinding. Door de twee delen van de as tegen elkaar te draaien, kun je een beetje beweging voelen en een "knallen" of "geklonk" horen. De hoeveelheid beweging op deze locatie is klein, misschien 1/16" inch, maar zoals anderen hebben opgemerkt, is dit, wanneer het wordt geprojecteerd op de straal van het stuurwiel, veel opvallender. Deze twee delen van de as in mijn vrachtwagen hadden een zeshoekige vorm, wat betekent dat het onmogelijk zou zijn voor de speling in de glijverbinding om volledig los te komen tot het punt dat je het voertuig niet meer kon besturen... geruststelling voor iedereen die besluit deze reparatie niet uit te voeren. De pijl in de onderstaande afbeelding wijst naar de plaats waar de twee delen van de as niet strak passen en waar de las zal worden gemaakt:
Image



Las de losse glijverbinding.
Omdat ik niet de mogelijkheid heb om te lassen, heb ik het laten doen door een aangepaste autofabrikant in de buurt. Hij raadde aan om het op twee plaatsen te lassen, omdat een enkele hechtlas mogelijk kan breken bij een zware stuurkracht. Dus hij laste het op twee plaatsen tegenover elkaar:
Image


Image



Zet het weer in elkaar.
Zet nu gewoon alles weer in elkaar in omgekeerde volgorde en je bent klaar.


Bij mijn eerste rit na het uitvoeren van deze reparatie, kon ik onmiddellijk detecteren dat de vrachtwagen beter stuurde. Geen geratel meer over kuilen en niet meer ronddwalen en constant corrigeren op de snelweg. Het voelde als een compleet ander voertuig.

Eén persoon die deze procedure uitvoerde, meldde dat het 90% van de speling in het stuurwiel verhielp en dat hij de rest toeschreef aan speling in de cardan. Ik heb heel hard geprobeerd om nog andere speling in het stuursysteem op te merken, en er kan nog een kleine hoeveelheid zijn. Ik kan echter niet zeggen of het gewoon is dat ik paranoïde ben, of dat het komt omdat het profiel op mijn banden laag is, of dat het komt omdat de vrachtwagen al meer dan een jaar niet is uitgelijnd of banden zijn geroteerd. Zo niet, dan kunnen het de cardans zijn, maar het is zo miniem dat ik het niet eens zou overwegen om het te proberen te repareren.

Ik ben nog niet off-road geweest, maar na 100 mijl na het uitvoeren van de reparatie voelt alles geweldig aan en ik raad dit ten zeerste aan aan iedereen met hetzelfde probleem. Zoals je kunt zien, is het niet moeilijk om te doen.
 
#9 ·
Dank u wel!

Erg leuk... Ik heb deze symptomen ook op mijn 04, en stond op het punt om het geld uit te hoesten voor een nieuw rek... Dit ga ik zeker als eerste doen :D.

X2 - TECH/FAQ
 
#12 ·
Ik heb geprobeerd dit te voltooien in mijn 05 DC Tundra, ik WOU DAT het zo gemakkelijk was.

Er is geen manier om de as uit de kolom te krijgen. In plaats van de twee inbusschroeven aan de zijkanten van het kantelgewricht, zitten er twee bouten in die eruitzien alsof er een andere bout in wordt geschroefd en ze er dan uittrekt.

Ik heb dit nu op TWEE Tundra's gehad en overweeg serieus om naar een andere truck (bijv. Ford) over te stappen.
 
#15 ·
Ik heb net 32s op mijn truck gezet en dit probleem is veeeel erger geworden. Uitstekende uitleg, staat deze week op mijn prioriteitenlijst.
 
#17 ·
Ik las die thread gisteravond laat en was er volledig van overtuigd dat de aanpassing aan het glijgarnituur van de stuurkolom volkomen logisch was.

Dus vandaag ben ik, in plaats van de dingen te doen die ik oorspronkelijk in huis wilde doen, in dit project gedoken. Van begin tot eind duurde het in totaal 1,5 uur en het was een compleet en absoluut succes! Ik ben erg tevreden. De lichte klik/klop die ik hoorde bij het achteruitrijden uit mijn oprit tijdens het draaien is verdwenen. Een korte testrit toonde aan dat het sturen gewoonweg steviger en solider aanvoelt.

Ik heb de hele procedure ter plekke uitgevoerd, omdat het lezen van de TTORA-beschrijving zoveel zin voor me had. De enige afwijking die ik heb gemaakt, was om elke 'vlakke' kant van het glijgarnituur een mooie kleine hechtlas te geven. Als twee goed zijn, moeten zes beter zijn. :)

Ik denk dat ik mijn maat met een '98er ervan heb overtuigd dat dit ook voor hem nodig is.
 
#18 ·
Geweldig stuk, heel erg bedankt. Het hele proces duurde 3 uur, inclusief 20 minuten reistijd om de verbinding te lassen.
Ik had echter wel een beetje een freak-out sessie toen de lasser de as naar me toe bracht, hij legde 3/4" lassen aan weerszijden waar ik hem had gezegd om hechtlassen te zetten. Ik verloor het bijna van die man, want ik had hem specifiek gezegd om te hechten en had het belang uitgelegd van het crush-effect dat zou moeten gebeuren in het geval van een ongeluk. Hij heeft me niets in rekening gebracht, en ik ben gewoon naar huis gegaan en heb de lassen aan weerszijden vrij dun geslepen. Hopelijk...

Oh ja, het beste deel, ik ben de wasbordweg naast mi casa afgereden en gerammel/geklonk WEG! Zo fijn!
 
#19 ·
Ik heb dit vandaag gedaan... Mijn besturing voelt geweldig aan...

Ik heb een paar dingen toe te voegen...

Je hoeft de kolom niet uit de truck te verwijderen. Ik heb deze hele klus in ongeveer 30 minuten geklaard. Het enige wat je hoeft te verwijderen is de dashboardbekleding, de ventilatie, de kolomafdekkingen, 2 6 mm inbussleutels en de 12 mm knelbout en de bedrading loskoppelen. Ik heb de airbag niet verwijderd of de accu losgekoppeld. Draai de sleutel gewoon niet om als de airbag is losgekoppeld, anders krijg je een airbag-waarschuwingslampje.

gebruikte gereedschappen

schroefpistool
10 mm dop
12 mm ratelsleutel
tang
 
#22 ·
De mijne begon dit een paar jaar geleden te doen na een reis naar Glamis. Ik dacht zeker dat het een losse binnenste of buitenste stuurkogel was, maar kon geen echte speling voelen toen ik hem op een lift of op de grond had. Ik heb de mijne net uitgelijnd en ervoor gezorgd dat de bandenwinkel die hem uitlijnde ook het stuurhuis en de stuurkogels controleerde voordat hij werd uitgelijnd en ze zeiden dat alles goed is - het moet iets los zitten in de kolom. Ik heb deze mod gedaan om de mijne te repareren en het probleem verdween onmiddellijk! Ik ben zo blij dat ik geen stuurhuis hoef te kopen. Trouwens, 98-2002 4runners, 98-2004 taco's (4wd, 2wd en prerunners) hebben allemaal dezelfde as en zullen uiteindelijk allemaal hetzelfde probleem hebben.
 
#23 ·
Ik heb deze mod gisteren voltooid, samen met de installatie van een nieuw, gebruikt stuur. Deze mod kan een rotklus zijn om te voltooien. De ductwork was frustrerend, samen met alle bedrading die aan mijn ductwork was bevestigd, inclusief mijn aftermarket alarm. Zodra de unit eruit is, is het niet al te moeilijk, zorg er wel voor dat je de kant markeert die boven of beneden is (op de as die bij het kruiskoppeling zit), want hij kan ondersteboven worden geplaatst. Dat was een kleine tegenslag, de unit zelf is behoorlijk zwaar en onhandig om terug te plaatsen, om de bouten uit te lijnen. Over het algemeen heb ik het gevoel dat de kleine trilling die ik had, verdwenen is. De mod waard, ja, maar nauwelijks. LOL. Misschien voel ik me morgen iets anders.
 
#24 ·
Beste draad OOIT!

Net klaar met deze mod in 1,5 uur de tijd genomen en ondertussen het dashboard interieur schoongemaakt. Alles wat ik kan zeggen is dat dit werkt! Ik heb de hele tijd het vreselijke gekletter achtervolgd, helemaal vanaf mijn stuurhuisrubbers, stuurhuisgeleidelager en spoorstangen. Nu rijdt mijn 98 als nieuw. Het slechte nieuws is dat ik alle enge amateur bedrading heb blootgelegd die de vorige eigenaar heeft gedaan toen hij de stereo verving... Ik zet het dashboard er gewoon weer op en negeer dit voorlopig. :eek:

Bedankt!:D:D:D
 
#26 ·
Ik heb dit probleem in mijn 2004 sinds ik me kan herinneren, en heb nooit de tijd genomen om het echt uit elkaar te halen om het uit te zoeken.

Ik dacht dat het het gele "kantelbal"-onderdeel was dat een fortuin zou kosten en een echte pijn zou zijn om te vervangen!

Nu zal ik het doen en proberen foto's te maken van het lassen in de auto, ik ben lui...
 
#32 ·
Ik heb rtv-silicone gebruikt en er zat nog steeds een beetje speling in... had nog 12 uur nodig om volledig uit te harden, ik weet niet zeker of dat invloed had. Dus ik heb de verbinding gewoon een paar keer strak met elektriciteitstape omwikkeld en het werkte perfect. Had wel gewacht om een lasser te vinden, maar ik had die dag mijn vrachtwagen nodig. De vrachtwagen voelt nu 100% beter aan.