TTORA Forum banner
21 - 40 of 104 Posts
Discussion starter · #21 ·
Dit is een ongelooflijk aanbod, Jeff. Als de mijne weer op alle vier de poten staat en ik dit probleem aanpak, dan stuur ik je die PDF's. Mijn 4runner is uit 1998, maar de handgeschakelde versnellingsbak komt uit een 1998 Tacoma, levert dat hoofdpijn op voor de bedrading? Ik heb wel de handgeschakelde ECU uit 1998.

Met verwijderen bedoel je gewoon de pinconnector uit de stekker halen of de draad doorknippen, toch?
Zolang je de handgeschakelde 4Runner ECU uit 1998 hebt, maakt de bron van de transmissie niet uit - ik denk dat de enige handgeschakelde transmissiedraad de achteruitrijsensor is, en die gaat niet door de ECU. Ik heb de pinouts voor de 1998 4Runner, zowel 5VZE als 3RZ, bovenaan deze thread gepost - aangezien ik toevallig een 98 3RZ 4Runner heb (en de FSM ervoor), heb je een beetje geluk gehad. :D

Ik heb de resources voor nog een paar pinouts, waar ik misschien vanmiddag of vanavond aan toe kom. Je kunt maar beter toeslaan nu het ijzer heet is, etc. Ik heb het teruggebracht tot ongeveer 30 minuten van begin tot eind, mits ik afdrukken heb van de ECU- en ECT-bedradingsschema's.

Wat betreft het verwijderen van de ongebruikte draden: de eerste stap zou waarschijnlijk zijn om een handgeschakelde ECU te openen en te kijken of de betreffende pinnen ongebruikt zijn, of dat ze aan circuits zijn bevestigd. Als ze ongebruikt zijn, is het geen probleem om ze aangesloten te laten/zo te laten. Als ze bedraad zijn... weet ik het niet. Zoals Yotaoffroad27 aangaf, zou het geen kwaad moeten kunnen om ze aangesloten te laten. Geen CEL, geen fout. Het is niet nodig om draden te verwijderen, tenzij/totdat het systeem een CEL geeft.

Mijn belangrijkste motivatie om dit te doen was om ervoor te zorgen dat er geen conflicten zouden zijn bij mijn eigen swap - pinnen die voor de ene functie door de ene ECU en een andere functie door de andere worden gebruikt. Ironisch genoeg is de enige ECU-swap die een conflict aangeeft, althans op papier, degene die ik ga gebruiken (2002 5VZE). Ik hoop dat ik daar snel achter kan komen; hopelijk is het gewoon een typefout ergens.

-Jeff

Discussion starter · #22 ·
Niet alle 2003 3RZ-motoren waren 'throttle by wire'. Mijn 2003 Extended cab 4WD 5sp heeft een goede oude kabelbediende 3RZ. Ik heb ook geen cruise control, dus dat kan het verschil zijn.
Ik had gehoord dat er een overgangs-/overlap-periode was tussen de late 2002/begin 2003 trucks - misschien is de jouwe toen gemaakt? Ik ben geen expert in deze dingen, ik ben maar een man die probeert bestaande, gepubliceerde gegevens van de FSM-bedradingsschema's te verzamelen. Als Toyota enkele variaties heeft gemaakt die niet in de FSM zijn gedocumenteerd, kan ik daar niet veel aan doen.

Jeff

Ik ben er vrij zeker van dat alle 3rz's een kabelgas hebben, pas de 5vz's zijn in 2003 overgeschakeld op elektronische gasklep.

Discussion starter · #24 ·
Ik ben er vrij zeker van dat alle 3rz's een kabelgashendel gebruiken, het zijn alleen de 5vz's die in 2003 overstapten op elektronische gasbediening.
D'oh. Natuurlijk 3RZ != 5VZE. Ik weet niet wat ik dacht.

Hoe dan ook, ik heb zo ongeveer al het materiaal dat ik heb doorgenomen en de resulterende tabellen bovenaan de thread geplaatst. Ik moet er nog een of twee meer maken van de 95.5 diagrammen die Yotaoffroad27 me stuurde, maar als iemand meer bedradingsschema's heeft, stuur ze dan mijn kant op.

mosk,

ik heb er nog een voor je voor een 2001 Tacoma met een 5VZ, van prerunner auto naar 4x4 handgeschakeld.

ik kan het niet uploaden en het je via PM sturen, dus een e-mail om het je te sturen zou geweldig zijn.

dank, waardeer het.

Discussion starter · #26 ·
mosk,

ik heb er nog een voor je voor een 2001 Tacoma met een 5VZ, van prerunner auto naar 4x4 handgeschakeld.

ik kan het niet uploaden en het je via PM sturen, dus een e-mail om het naar je te sturen zou geweldig zijn.

dank, waardeer het.
PM verzonden.

Mosk:

Kunt u een lijst plaatsen van de modeljaren waarvoor u de benodigde documentatie al heeft ontvangen (of omgekeerd, de jaren die u nog nodig heeft)? Ik kan rondsnuffelen voor schema's als ik weet welke jaren nog niet in aanmerking zijn genomen.

Discussion starter · #30 ·
Met het materiaal dat johnnyboy me gisteren stuurde, ben ik klaar met de vroege Tacomas. Voor beide motoren (sorry, 2rz-bezitters) heb ik de schema's voor:

1995.5
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004

Voor 4Runners heb ik alleen 1998, maar ik weet niet of er significante bedradingsverschillen waren tussen 4Runner ECU's en Tacoma ECU's. Ik weet ook niet of ik van het invoeren van deze gegevens mijn levenswerk wil maken.

Op dit moment ga ik afmaken wat ik heb ingevoerd en dan maak ik een enkele, grote PDF met alles. Die kan wat mij betreft breed en ver worden gedeeld. Als ik ambitieus word, probeer ik misschien iets interactiever met de gegevens te doen, zoals een applicatie waarmee je de ene ECU kunt kruisverwijzen met de pinouts van een ander modeljaar, maar dat zal nog wel even duren.

Mosk:

Ik kan me voorstellen dat dit veel werk wordt, maar het wordt gewaardeerd!!

Terzijde, weet iemand waar ik een standaard vrouwelijke stekker kan kopen voor een 97 auto ecm, zodat ik een eenvoudige jumper harness kan maken? Ik wil de stekker niet uit mijn ECM hakken en wil echt geen $80 of zo betalen op ebay voor een gebruikte ecm alleen voor de stekker?

Iemand een niet-werkende ECM die ze goedkoop willen verkopen van een auto voor de 3.4?

mosk- Ik kan me voorstellen dat het invoeren van al deze gegevens veel werk is. Bedankt voor wat je hebt gedaan!!! Misschien kun je een generieke versie uploaden zodat mensen hun eigen schema's kunnen invullen. Misschien een paar extra pin-slots en een extra stekker toevoegen zodat alles gedekt is. Ze kunnen invullen wat ze nodig hebben. Het is maar een idee... Ik weet dat wat je doet oud begint te worden.

Discussion starter · #33 ·
mosk-

ik kan me voorstellen dat het invoeren van al deze gegevens veel werk is. bedankt voor wat je hebt gedaan!!! misschien kun je een generieke versie uploaden zodat mensen hun eigen diagrammen kunnen invullen. misschien een paar extra pin-slots en een extra stekker toevoegen zodat alles gedekt is. ze kunnen invullen wat ze nodig hebben. het is maar een idee.. ik weet dat wat je doet oud begint te worden.
Bedankt -- voor het grootste deel gaat het goed, maar ik ben onlangs bezig geweest met de 1995.5-kaart, en ik denk dat deze is getekend door iemand die hem nooit echt voor bedrading wilde gebruiken -- er zit veel WTF?!? in die, lol. Ik heb veel tijd besteed aan het invoeren van de gegevens en realiseerde me pas later dat Toyota volledig verschillende connectoren gebruikte voor de 1995.5 A/T en handmatige ECU's. Dus mijn berekeningen om gegevens van de handmatige ECU met de a/t ECU te combineren, zijn allemaal in de war. Nogmaals - WTF? Omdat de 1995.5 verschillende m/t- en a/t-connectoren gebruikt -- echt compleet verschillende ECU's -- speelt hij niet zo leuk als de andere ECU's. Die pinouts worden waarschijnlijk als aparte kaarten geplaatst.

Hoe dan ook, ik wil de resterende diagrammen die ik heb doorlopen en dit kleine project voltooien; het is heel goed te doen, er is alleen wat meer tijd voor nodig. Ik kan een paar lege tabellen plaatsen als ik klaar ben. Dus wees geduldig, lol. Ik heb de gegevens voor alle vroege Tacos (nogmaals bedankt, johnnyboy!!), ik hoef ze alleen maar uit te werken. De recentere gaan vrij snel. Ik zou de resterende chronologisch doen, maar ik kan het laaghangende fruit plukken en terugkomen op 1995.5.

Jeff

Discussion starter · #34 ·
Mosk:

Kun je een lijst plaatsen van de modeljaren waarvoor je de nodige documentatie al hebt ontvangen (of, omgekeerd, de jaren die je nog nodig hebt)? Ik kan rondneuzen voor schema's als ik weet welke jaren nog niet in aanmerking komen.
EnolaGaia en/of Johnnyboy: Het lijkt erop dat ik de ECM-terminaldiagrammen nodig heb voor de 1995.5 3RZ a/t en m/t ECU's. De PDF die Johnnyboy me stuurde, behandelt alleen de 5VZE, die blijkbaar verschillende ECU's gebruikte voor a/t en m/t:

Image

De connectorafbeelding staat in de sectie Reparatie > Diagnostiek van de handleiding. Het wordt vaak gelabeld als "terecm.pdf" of iets dergelijks.

Bedankt,

Jeff

Ik weet niet zeker of ik het goed lees wat je schreef, maar op pagina 12 van de diagram die je me eerder stuurde, staat de stekkerconfiguratie voor de 3rz.

EnolaGaia en/of Johnnyboy: Het lijkt erop dat ik de ECM-terminaldiagrammen nodig heb voor de 1995.5 3RZ a/t en m/t ECU's. De PDF die Johnnyboy me stuurde, behandelt alleen de 5VZE, die blijkbaar verschillende ECU's gebruikte voor a/t en m/t ...
Complete 1995.5 4-cilinder ECM-terminaldiagrammen zijn doorgestuurd naar uw vermelde e-mailadres. :kewl:Ja - de pinconfiguratie is anders voor 3RZ MT versus AT.

mosk,

ik weet dat je ook andere problemen hebt om mee om te gaan, dus we waarderen ALLEMAAL je hulp enorm.

Over de 95.5 motor ECU schema's, de andere dag toen ik TIS aan het bekijken was, kon ik vreemd genoeg de ECU schema's voor de 2 en 3RZ motor auto of handgeschakeld niet vinden.

Hoe dan ook, dankzij Enola is dat opgelost.

... over de 95.5 motor ECU schema's, de andere dag toen ik TIS aan het bekijken was, kon ik vreemd genoeg de ECU schema's voor de 2 en 3RZ motor auto of handgeschakeld niet vinden. ...
Even voor de goede orde...

Ze zitten verstopt in het 2RZ / 3RZ motor hoofdstuk onder de sectie probleemoplossing - pagina's EG1-214 tot en met EG1-217.

Discussion starter · #40 ·
1996 Taco 5VZE gepost

Zoals ik gisteren al zei, ontdekte ik dat ik mijn sjabloon moest herwerken om de 1995.5 - 1997 ECU's te accommoderen, die verschillende ECU's gebruiken voor elk transmissietype en dus verschillende connectoren voor A/T en M/T. Het is een PITA :rolleyes:

Ik denk dat deze nieuwe sjabloon de gegevens redelijk goed weergeeft. De tabel voor de 1996 Tacoma 5VZE staat bovenaan de thread en hieronder:

1996 Tacoma 5VZE

Commentaar welkom -- bekijk het en laat me weten wat je ervan vindt. Nu het sjabloon is afgerond, denk ik dat de resterende gegevensinvoer iets sneller zal gaan, maar deze eerdere ECU's zijn wat tijdrovender om in te voeren, dus ik kan ze niet zo snel produceren. Toch hoop ik alles deze week af te ronden, want ik hoop de resterende onderdelen voor mijn swaps tegen het einde van volgend weekend te hebben :D

Jeff

21 - 40 of 104 Posts